De Wet DBA: Een Actuele Tijdslijn, Praktische Inzichten en Tips voor Freelance Inhuur
Geplaatst op 15-01-2025 met als inspirator Guido Weltevreden
De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) blijft een complex dossier dat opdrachtgevers en freelancers al een tijd bezighoudt. De invoering ervan leidt nog steeds tot onzekerheid en onduidelijkheid, waarbij er met regelmaat nieuwe ontwikkelingen zijn. Een laatste update en praktische tips voor het inhuren van freelancers.
Geen boetes bij handhaving schijnzelfstandigheid in 2025
In 2025 ligt de nadruk op de handhaving en verdere vormgeving van de nieuwe regels. De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven bij organisaties die werken met mensen die volgens de wet eigenlijk in loondienst horen. Wel worden er over het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd bij handhaving schijnzelfstandigheid. Dit geldt zowel voor verzuimboetes als voor vergrijpboetes.
Organisaties kunnen eerst een waarschuwing van de Belastingdienst krijgen voordat boekenonderzoeken (controles) worden ingesteld. Daarnaast worden alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Met deze maatregelen wordt gehoor gegeven aan het verzoek van de Tweede Kamer voor een zachte landing bij de handhaving op schijnzelfstandigheid.
Meer details hierover zijn te vinden in het Handhavingsplan Arbeidsrelaties 2025, beschikbaar op de website van de Belastingdienst.
Hoe ga je als opdrachtgever verstandig om met de Wet DBA?
Zorg allereerst voor een inventarisatie van het huidige beleid op externe inhuur.
Wanneer huur je als organisatie zzp’ers in? Komt dat te pas en te onpas voor of bestaan er al duidelijke richtlijnen om akkoord te krijgen op zzp inhuur? Dat zou een startpunt moeten zijn voor beleid conform wet DBA. Duidelijke richtlijnen, conform gezichtspunten van het Deliveroo Arrest, moeten ervoor zorgen dat er ook voor (lijn-)managers duidelijk is, wanneer er wel en geen gebruik kan worden gemaakt van zzp inhuur.
Daarnaast is kan het een goede zet zijn om de documentatie omtrent zzp inhuur te controleren en wellicht te optimaliseren.
Ben je als opdrachtgever in het bezit van documenten die de zzp’er onderscheiden van werknemers (i.e. een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, AOV)? Maak je tevens duidelijk afspraken met de zzp’er over bijvoorbeeld op te leveren resultaten, facturatie, werktijden en locatie? Het is belangrijk om in dit kader te realiseren dat de daadwerkelijke situatie bepalend is voor de beoordeling van de arbeidsrelatie. Goed gedocumenteerde zzp inzet biedt een basis voor beide partijen en geeft het daarnaast aan dat de opdrachtgever er alles aan doet om compliant te zijn aan de wet DBA, wat het risico op boetes aanzienlijk verkleint.
Verder is het verstandig om te kijken naar de mogelijkheden voor wat betreft inhuur via recruitmentorganisaties zoals High Quality.
Een groot gedeelte van het risico op schijnzelfstandigheid wordt daarmee verlegd naar het recruitmentbureau, daarnaast is interim bemiddeling core business voor ons, wat ons ook goed geïnformeerd maakt over (recente wijzigingen in) wet- en regelgeving. Daar zit ook een nuance in; als opdrachtgever dien je je er bewust van te zijn dat de daadwerkelijke situatie op de werkvloer wordt beoordeeld en dat recruitmentbureaus niet de positie hebben om daar direct invloed op uit te oefenen.je kunt dus niet afwijken van afspraken met betrekking tot zzp inhuur en toch de zzp’er verplichten om 40 uur per week tussen 9 en 5 op kantoor te zijn. Of functioneringsgesprekken met de feelancer te voeren.
Verder biedt het inhuren van een freelancer via High Quality de mogelijkheid om een gedeelte van de factuur te storten op de G-rekening.
Op die manier wordt er een reservering voor de sociale lasten van de ingehuurde freelancer gemaakt waar men het risico op een eventuele naheffing uitsluit.
Tot slot is dit een kans om creatief naar projectinzet te kijken.
Denkende in een functie kan deze volledig ingebed in de organisatie zijn (een criterium vanuit het Deliveroo Arrest), maar zijn er bepaalde aspecten van een functie die zich uitstekend lenen voor externe inhuur, wanneer je denkt in thema's, resultaten en deadlines. Bijvoorbeeld: Bij de behoefte voor een nieuwe HR Adviseur (functie), waar een zzp’er voor kan worden ingehuurd om bepaalde thema’s aan te pakken (verzuim, vitaliteit, functiewaardering – die op een bepaald moment gerealiseerd en opgeleverd in de organisatie moeten zijn)).
Voor nog meer praktische tips en adviezen die direct kunnen worden doorgevoerd in de bedrijfsvoering, verwijzen wij je graag naar onze two-pager wet DBA.