Top 5 belangrijkste tips voor startende freelancers

Geplaatst op 10-07-2023 met als inspirator Gerard Zwart


Top 5 belangrijkste tips voor startende freelancers

Wij worden regelmatig door professionals om advies gevraagd die een start als freelancer overwegen. Hier zijn een aantal tips om rekening mee te houden wanneer jij als freelancer of zzp’er start.

Tip #1 : De 3 maanden buffer

Het is niet vanzelfsprekend dat je direct aan de slag gaat op het moment dat je beschikbaar bent, soms duurt het een paar weken voor je een opdracht vindt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan er op dat moment geen passende opdracht beschikbaar zijn, of omdat een recruitment procedure langer duurt dan gemiddeld. Ook komt het voor dat de startdatum simpelweg iets verder weg ligt en je daardoor niet direct aan de slag kan. Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat het gebruikelijk is om aan het eind van je maand je factuur te sturen, waarbij een gebruikelijke betalingstermijn 30 dagen is. High Quality, daarentegen, kent een betalingsregeling waarbij facturen binnen 3 werkdagen betaald worden.   

Niet direct een geschikte opdracht vinden, een verdere startdatum hebben en de betaaltermijn van dertig dagen tellen allemaal bij elkaar op. Met een snelle rekensom is het verwacht dat jouw eerste inkomsten als startende freelancer na 2,5 tot 3 maanden ontvangt. Deze periode moet je wel kunnen overbruggen, niet alleen om jezelf te kunnen onderhouden maar ook om jezelf opties te geven. Een buffer zorgt er ook voor dat je een opdracht durft te weigeren, omdat deze bijvoorbeeld niet goed bij je past.

Tip #2: Interim is per direct 

Wanneer je als interim professional wilt starten, moet je vanzelfsprekend je baan opzeggen en vaak zit er daar dan een opzegtermijn van een maand aan vast, soms zelfs meer. Houd hierbij rekening met het feit dat 90% van de interim opdrachten een snelle start vereisen. Dit kan je start als interim professional spannend maken, omdat je in de meeste situaties je baan dient op te zeggen, zonder dat je nog zicht hebt op je eerste opdracht.  

Wat je kunt doen om jezelf voor te bereiden, is je in te schrijven bij meerdere bureaus, zodat jouw beschikbaarheid en jij als professional op de radar van potentiële opdrachtgevers komen.  

Het loont ook zeker de moeite om 3 weken, voordat je daadwerkelijk beschikbaar bent, je aanstaande beschikbaarheid nogmaals telefonisch of per mail bij de recruiter onder de aandacht te brengen. Dan sta je ook voor hun vers op het netvlies en hebben ze jou in hun hoofd wanneer geschikte opdrachten binnenkomen. Je kan namelijk al circa 2 à 3 weken voor je beschikbaar bent reageren op opdrachten waarvan een directe beschikbaarheid een vereiste is. Want het complete proces van reageren op een opdracht tot daadwerkelijk starten neemt meestal nog 1 tot 2 weken in beslag. Jouw profiel moet bijvoorbeeld nog worden geïntroduceerd, bekeken en gesprekken moeten nog ingepland en gevoerd worden. Al met al kan je na zo een proces al binnen een week starten, wees dus niet bang om 2-3 weken van tevoren al te beginnen met reageren.

Tip #3: Schrijf je in bij meerdere bureaus  

De interimmarkt wordt voor het grootste gedeelte door bureaus gefaciliteerd. Zorg er dus ook voor dat je bij meerdere bureaus ingeschreven staat en houd ook wekelijks hun website of LinkedIn-pagina in de gaten.  

High Quality publiceert alle actuele interim aanvragen op de website, zodat er dagelijks een actueel en relevant aanbod is. Bij ons loont het dus om dagelijks een kijkje te nemen naar het nieuwe aanbod.

Tip #4: Afspraak is afspraak 

Wat je van een ander verwacht dat geldt ook voor jou, vrij vanzelfsprekend, toch?  Transparantie, afspraken nakomen, niet voor verrassingen komen te staan. Dit zijn allemaal dingen die je mag verwachten van een intermediair, maar wees je ervan bewust dat dit andersom ook zo geldt. Zeker wanneer je in procedure bent voor meerdere opdrachten wordt transparantie enorm gewaardeerd. Waar transparantie van jou wordt verwacht mag jij dat ook van een bureau verwachten over de status van een procedure.  

Stelt een intermediair voor om tarieven bespreekbaar te maken, dan mag je ook verwachten dat men naar de marge van het bureau kijkt en deze ook verlaagd.  Nu we toch praten over tarieven: tussentijds je tarief willen verhogen zonder dat dit een opdracht gerelateerde reden heeft, kun je beter bij aanvang van een nieuwe opdracht doen.

Overigens, wees bewust dat 3 van de 4 opdrachten verlengd worden, de eerste termijn is namelijk vaak een eerste inschatting. Wil je een nieuwe opdracht aannemen aansluitend op je huidige opdracht? Bespreek dan eerst de mogelijkheden tot verlenging met je opdrachtgever en met je intermediair.   

Dit alles gezegd hebbende, High Quality is bij elke opdracht transparant over de marge, tarieven, lengte en andere voorwaarden van de opdracht. We zorgen ervoor dat je als interim professional goed geïnformeerd bent hoe alles werkt.  

Tip #5: Financiële zekerheid 

Als freelancer heb je geen vaste baan en moet jezelf je financiële zekerheid waarborgen, daarmee moet je rekening houden met opdrachtgevers die verlaat of zelf helemaal niet betalen. Vraag altijd van tevoren aan jouw intermediair wat voor consequenties dit voor jouw factuur heeft. Zo zijn er bureaus die jouw factuur pas betalen wanneer de opdrachtgever hun betaald heeft, met andere woorden: als de opdrachtgever niet betaald, dan kan het zijn dat jouw openstaande facturen ook niet betaald worden.  

High Quality biedt hier zekerheid, wij betalen facturen altijd met 30 dagen, ook als de opdrachtgever zelf nog niet betaald heeft. In geval van faillissement, dat gelukkig zelden of nooit voorkomt bij onze opdrachtgevers, omdat we voor elke opdrachtgever een credit check doen, delen we de openstaande schade.

We hadden gezegd 5 tips maar willen we op een passende noot afsluiten en vandaar geven wij nog deze bonus tip aan jullie mee:

 

Bonus tip: Houd rekening met de zomer en december periode.  

De zomer. Een mooie periode met prachtig weer, maar de zomer is absoluut niet het moment om beschikbaar te zijn als freelancer. Augustus is namelijk echt komkommertijd, dan zijn er veel minder opdrachten, immers zijn de meesten op vakantie. Pas vanaf medio september komen er weer meer opdrachten beschikbaar. Overweeg je dus een start als freelancer, zorg dat dit uiterlijk begin juli is, of pas vanaf begin september. De tussenliggende periode wil je vermijden.

Dit geldt overigens ook voor de winter, met name de laatste week van december en de eerste week van januari.

Heb je je eerste opdracht gescoord? Zorg ervoor dat je duidelijkheid hebt over deze periode en uiterlijk eind november uitsluitsel hebt of je in december en januari nog nodig bent. High Quality zelf streeft ernaar om verlengingen vier tot uiterlijk drie weken voor de einddatum van een opdracht rond te hebben, zodat je als freelancer tijdig weet of je op zoek moet aan naar een nieuwe opdracht. 

In deze blogpost hebben we vijf waardevolle tips gedeeld voor startende freelancers om je te helpen in je startende freelance carrière. Het leven als freelancer kan uitdagend zijn, maar met de juiste aanpak en strategieën kun je succesvol zijn en je ontplooien als een professionele ondernemer.

Onthoud dat elke freelancer zijn eigen reis en unieke uitdagingen heeft. Experimenteer, leer van je fouten en blijf jezelf ontwikkelen. Met geduld, vastberadenheid en een gezonde dosis doorzettingsvermogen kun je je freelance onderneming laten groeien en floreren.

Veel succes met jouw freelance-avontuur en we hopen dat deze tips je op weg helpen naar een bloeiende en bevredigende carrière als freelancer.

 


Met medewerking van

Dit artikel is gebaseerd op een kennissessie, of inspiratie gegeven door Gerard Zwart
Meer achtergrondinformatie kun je vinden via LinkedIn


Terug naar overzicht

Neem contact op

Neem contact op

Wij helpen je graag.


of bel
023 - 206 1500